Opetusmateriaalit

Multithumb found errors on this page:

There was a problem loading image 'images/stories/fruit/untitled.jpg'
There was a problem loading image 'images/stories/fruit/untitled.jpg'

Ohjelmat.

Jos kiinnostaa tehdä itse opetusmateriaalit, ja muut hyödylliset joista leirille puhuimme:

ilmainen OCAD 6 tästä:  http://www.ocad.com/en/downloads.htm

ilmainen edistynyt grafiikka-ohjelma GIMP tästä: http://www.gimp.org/

Win-Rar ilmainen kokeiluversio esimmerkiksi tästä:  http://www.soft32.com/Download/free-trial/WinRAR/4-175-1.html

Ja aika kiva suunnistussimullatori tästä: http://suunnistussimulaattori.net/portal/index.php 

PS. Sähköinen muistipeliin voin laitaa teidän omat tehtäväkortit (tarvitan 20-korttien setti, koko 4,55*6,69 cm tai suhteellinen, isoimmat suosittu) 

 

 

Suunnistuspelit. 

 

Kehitteillä on   "PELAA ja OPI!"- suunnistusohjelma       

    Ohjelman tarkoituksena on kehittää suunnistustekniikan opetusmateriaaleja pelien muodossa.

 Ohjelman sisältö kaudella 2010:

+ Muistipelin  80:lla erilaisella maastonpiirremerkillä (karttamerkit)
+ Pelin sähköisen  version kolmella eri vaikeusasteella sekä merkkien ääneen toiston  pienemmille lapsille
+ Merkkien ääneentoisto myös enlanniksi ja venäjäksi.
+ Seikkailulautapelin sprintin ja metsäsuunnistuksien muodoissa erityistaitoa kehittävine tehtävineen
+ Seikkailupelin sähköinen versio tulossa  heinäkuussa
+ Tehtäväkortit uusittavissa nettisivuillamme
TERVETULOA KYSYMÄÄN LISÄÄ MEIDÄN OHJELMASTA:
Emmi Jokinen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Katja Rodionova Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.              
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________

 Suvipielisen leirillä järjestetty muistitestien tulokset:

Taso 1:

Saana 53

Tino 54

Paavo 67

Santeri 70

Taso 3(aikuiset)

Pyry 58

Detti 67

Emmi 67

Katja 76

Auli 77

Mari 79

Ari H.86

Aaro ja äiti 97 (Aaro yksi nuorimmistä suoritti testti, vaikka äitin kanss. Hyvä Aaro!)

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

  

  Muistipelin ensimmäinen taso: lapsille, merkkien ääneen toisto. Opettakaa karttamerkkejä!

peli_ekataso.jpg
peli_ekataso.jpg

 Muistipelin kolmas taso: karttapaloja! Experteille. Tarvitset tosi hyvän näkömuistin.. ensimmäiseltä yritykseltä tulokset: Detti 67 paria avattu ennen kun peli päättyi, Katja 76, Ari H. 86!

peli3taso.jpg
peli3taso.jpg

 

 

 

 

 

 _____________________________________________________________________________

________________________________________________________________

 

Reitinvalintoja:mikä on paras?

 

 

_4_31.01.jpg
_4_31.01.jpg
_3_31.01.jpg
_3_31.01.jpg

 

_2_31.01.jpg
_2_31.01.jpg

  

_1_31.01.jpg
_1_31.01.jpg

varianti_golosovanie_26.01.10.jpg
varianti_golosovanie_26.01.10.jpg
varianti_golosovanie2_26.01.10.jpg
varianti_golosovanie2_26.01.10.jpg
sprint1.jpg
sprint1.jpg

 

sprint2.jpg
sprint2.jpg
 
sprint3.jpg
sprint3.jpg

_

 

 

 

 

 

_____________________________________________________________________________

______________________________________________________________________ 

 

Suunnistuksen erityisälykkyyden kehittyminen

untitled.jpg
untitled.jpg

 

Esitys perustuu A. Malchikovin(kasvatusoppiin ja psykologinen alan professori, Smolensk Kansalaisyliopisto) ja G. Sokolovan(liikennetiedon kateederin avustaja, Smolensk Kansalaisyliopisto) artikkeli, Azimut #3-2003 lehdissä.

 

Lokakuussa esitettiin 2002 Smolenskin urheilukoulun opiskelijoille tehtäväksi, yhteensä 31 henkilöä 9-16v, jotka olivat harrastaneet suunnistusta 0,5-4v(1opiskelija 6v), keskimääräinen aika 2,1v,  Ravenin ja Orintell testit. Jokaisen testin tulokset(oikeiden vastauksien prosentti) ovat nähtävissä taulukoissa vasemmalla.

Kohderyhmään oli valittu Venäjän Nuorten Kansallismestaruuskilpailuihin osallistuvat nuoret suunnistajat, yhteensä 64 hlöä 13-16v. Heidän keskimääräiset tulokset testissä ovat nähtävissä taulukoissa oikealla rivillä.

Alkutestin jälkeen, 2002 lokakuu-2003 maaliskuun välisenä aikana Smolenskin suunnistusurheilukoulussa opetus- ja harjoitusprosessiin liittyi myös systemaattisesti tehtäväkortit, jotka oli tehty karttamateriaaleista.

Kortit olivat osaksi valmistettu kartoista ja osaksi piirretty OCAD-2000 ohjelmalla. Kortit oli suunniteltu erikseen erityistaitoihin, eli: huomioinnin kytkemisen ja jakamisen, lyhytaikaisen muistin, matkan tajuamisen, tilaus- ja operatiivisen ajattelun kehittymistä varten.

Opettaminen oli järjestetty vaiheittain: alussa tehtiin helpoimpia tehtäviä, ja opetuskauden lopussa vaikeimpia.  Opetus oli ensin osana teoreettisia oppitunteja, sitten se tehtiin pitkän tasaisen juoksuharjoituksen jälkeen. Kauden lopussa tehtävät suoritettiin pelimuotoisissa treeneissä ja vetotreeneissä levon aikana.

Opetukset järjestettiin 1-2 kertaa viikossa. Yhteensä suoritettiin 30 tehtävää. Jokaiseen tehtävään kuului 8 korttia ja jokaisessa kortissa oli 1-10 erilaista pienempää tehtävää. Näin jokainen tutkimuksen osallistujista käytti 240 korttia harjoitteluprosessissa. Yhden tehtävän aika oli rajoitettu 1 min. Muistiin painaminen kesti 20” ja kuvantoisto (piirtäminen)  40”. Tehtävien suorittamisen jälkeen opiskelijat tarkastivat tehtävät ja analysoivat virheet, mikä auttoi vastedes välttämään samanlaisia virheitä.

Opetusjakson jälkeen, eli 2003 maaliskuussa, urheilukoulun opiskelijat suorittivat  sekä Ravenin matriisit että Orintell testin toiseen kertaan. Näiden testien tulokset ovat nähtävissä taulukoiden keskimmäisessä rivissä.

Taulukoista näkyvät huomattavat erot tutkimus- ja malliryhmien välillä ensimmäisessä testissä(p<0,01). Tämän selittää tutkimusryhmän opiskelijoiden pienempi suunnistuksen harjoitus- ja kilpailu kokemus, kvalifikaatio (taidot), ja kaikkien tärkein, pienempi karttaharjoitusten määrä. (Huomaa että tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti suunnistajien hyvin kehittyneitä ajattelu-, opiskelu-, ja muistitapoja.) 

Opetuksen jälkeen, tutkimusryhmän tulokset ”Orintell” testissä taas kasvoivat huomattavasti, ja lähestyi malliryhmien tuloksia(p<0,01), mikä todistaa älykkyyden erityisosa-alueiden tasojen merkittävää parantumista.

Oikeiden vastausten määrä tutkimusryhmässä oli kasvanut 23:sta 27 vastaukseen asti. Minimaalinen oikeiden vastausten määrä kasvoi 6:sta 16 asti (malliryhmässä 18), ja maksimaalinen oikeiden vastausten määrä taas kasvoi tutkimusryhmässä 35:stä 40 asti (malliryhmässä 44). 

Tutkimuksen perusteella tehtiin seuraavat johtopäätökset:

              esitetty metodi myötävaikuttaa älykkyyden erityisosa-alueiden ja loogisen ajattelun kehittymiseen nuorilla suunnistusurheilijoilla.

              Nähtävästi, kartalla perusteltavien ja abstraktisen materiaalin tasapaino opetusprosessissa vaikuttaa joko suunnistuksen erityis- tai enemmän yleisten älykkyyden osa-alueiden kehitykseen.

              Nuorten suunnistajien älykkyyden erityisosa-alueiden kehittämistä varten pitää harjoitusprosessiin liittyä teoreettisia tehtäviä, jotka ovat perusteltavissa karttamateriaalilla.

             

Vähän lisää informaatiota kiinnostuneille:

  Orintell” testi on ”Progressiiviset Ravenin matriisit” modifikaatio, joka kehitettiin Smolenskin Kansalaisyliopistossa suunnistusälykkyyden arviointia varten.

 

Ravenin progressiiviset matriisit:

http://en.wikipedia.org/wiki/Raven’s_Progressive_Matrices     -englanniksi.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raven’s_Progressive_Matrices      -ruotsiksi.