Ungdomens Tiomila 2014

Tämän vuotinen Nuorten Tiomila eli Ungi kisailtiin elokuun ensimmäisenä viikonloppuna Kinnan lähellä Ruotsin lounaisosassa, vain 60km Göteborgista itään. Hissiltä kilpailuun osallistui yksi joukkue HD18 sarjaan ja yksi joukkue D18 sarjaan.

Matka alkoi torstai-illansuussa Hämeenlinnasta. Matkaa teimme yhdessä Hyvinkään Rastin kanssa. Hämeenlinnasta suuntasimme bussilla Turkuun, josta matka jatkui laivalla kohti Ruotsia. Tukholmasta bussin nokka suunnattiin etelään, tai pikemminkin lounaaseen. Bussimatka alkoi takkuisesti, kun tietöiden vuoksi Tukholmasta lähtö tuntui olevan kovin haastavaa. Pyörimme kaupungin laidalla lähes puolisen tuntia ja etsimme oikeaa väylää ja tietä kohti kilpailupaikkaa. Tien löydettyämme matka alkoi taittua varsin jouheasti. Suurin osa porukasta nukkui tai pelasi korttia. Matka kesti lähes koko päivän sillä kilapilupaikalla olimme vasta alkuillasta. Matkalla söimme ja pidimme kahvitaukoja. Paikanpäälle päästyämme laitoimme tuulisuojateltan porukalla pystyyn, kävimme verkkalenkillä, pesulla ja syömässä. Myöhemmin pidimme vielä joukkuepalaverin, jossa kävimme hieman viestiä ja aikatauluja läpi. Tämän jälkeen pisimpien osuuksien suunnistajat kävivät katsomassa varvausrastin ja viitoituksen, jottei yöllä, tai miksei päivälläkään tulisi siinä mitään sekoiluja. Tämän kaiken jälkeen noin kello 22 menimme nukkumaan valmiiksi pystytettyihin sotilastelttoihin.

Kello 01.00 soi minulla ja joukkueemme johtajalla Kallella herätyskellot. Oli aika herätä ja siirtyä Mervin ja Mikan aamupalalle tuulisuojatelttaan, sekä alkaa valmistautua viestin ensimmäiseen osuuteen. Aamiainen maittoi hyvin ja kaikki alkoi olla valmista, kunnes puoli tuntia ennen viestin alkua aloin asetella lamppua päähän ja huomasin ettei lamppu toimikkaan normaalisti. Ensin ajattelin että en vain saanut liitoksia kunnolla kiinni ja pyysin siihen apua. Kun kukaan ei saanut lamppua toimimaan alettiin kaivamaan ja virittelemään uutta lamppua. Onneksi Joonalla oli tullut matkaan tehokas lamppu ja sain sen lainaan. Vain 20 minuuttia starttiin ja vessassakin piti ehtiä käydä. Pieni paniikki siinä meinasi tulla, mutta lopulta ehdin aivan hyvin lähtöalueelle.

Itse viesti alkoi hieman kaksijakoisesti. Tulin avauksesta 8minuuttia kärjen jälkeen vaihtoon, sijalla 27. Maasto oli erittäin haastavaa yösuunnistukseen. Pienet korkeuserot ja paikoin erittäin peitteinen ja pusikkoinen maasto teki yöllä suunnistamisesta vaikeaa. Toisella osuudella vaikeudet jatkuivat, jäimme kärjelle yhä lisää. Kolmannella osuudella nousimme takaisin 30 joukkoon. Niko teki perusvarmaa työtä hämärässä ohittaen muun muassa Helsingin Suunnistajat. Neljäs osuus ja ”pitkä yö”. Yö oli vaihtunut päivään eikä metsässä tarvinut edes lukuvaloa. Yksi iso virhe aivan lopussa pudotti hieman sijoitustamme, peli oli kuitenkin vielä auki. Lyhyet osuudet 5-7 meni Hissiltä erinomaisesti! Nousimme alle kolmen kilometrin osuuksilla jälleen hyville sijoille, jopa kolkuttelemaan ovea 20 joukkoon. Kahdeksas ja yhdeksäskin osuus sujui myöskin mainiosti ja ankkuriosuudelle pääsimme sijalta 22. Ankkurillamme Joonalla ei ollut aivan paras päivä ja hän joutui taipumaan muutaman sijan tuoden Hissin HD18 sarjan joukkueen maalin sijalla 26. Vaihtosijat olivat: 27,34,30,37,31,28,25,22,22,26

Tyttöjen viesti alkoi kello 5.30, puolitoista tuntia poikien jälkeen. Avausosuudella Meiju teki vähän virhettä tuoden Hissin kuitenkin ihan hyvällä sijalla (37.) vaihtoon. Toisella osuudella Jennaa pisti heti alussa useampi ampiainen, mikä vaikutti hänen suoritukseensa. Tyttöjen sijoitus putosi hieman, mutta osuuksia oli vielä yli puolet jäljellä. Kolmannella osuudella sai juosta kolme tyttöä, Hissistä tällä osuudella oli Heta ja Jenni. Heta tekikin loistavan suorituksen ollen osuutensa 16. nopein! Neljäs ja viideskin osuus sujui suhteellisen tasapainoisesti ja Melina toi Hissin D18 sarjan joukkueen maaliin sijalla 51. Vaihtosijat olivat: 37,63,55,50,51

Lauantai päivä meni kilpailukeskuksessa oleskellessa sillä Hyvinkääläiset olivat ilmoittautuneet henkilökohtaisiin kisoihin. Suurin osa Hissiläisistä kävi uimassa ja osa teki palauttavan lenkin sekä tankattiin ja huollettiin kroppaa. Illalla ajoimme bussilla talolle johon olimme varanneet lattiamajoituksen lauantai-sunnuntai väliseksi yöksi. Tämä osottauti erittäin hyväksi, sillä yöllä nousi melkoinen ukkosmyräkkä eikä osa saanut kunnolla edes nukuttua. Onneksi oli katto pään päällä eikä oltu teltassa yötä.

Sunnuntai aamuna suuntasimme jälleen kisapaikalle ja vuorossa oli henkilökohtaiset kilpailut pitkien matkojen muodossa. Käytimme hetken jos toisenkin harkitessamme metsään lähtöä, koska kisapaikan päälle oli jäälleen nousemassa ukkosmyrsky.  Päätimme kuitenkin lähteä maastoon tekemään pitkän matkan reeniä 1:15 000 kartalla. Kisan suurin miinus oli se, että jouduimme lähtemään reitille kellon kanssa ja tulemaan pois jos aika ei riitä, sillä meillä oli tiukka aikataulu ehtiäksemme laivaan. Osa ehti kiertää koko radan ja osa ei. Osa meni pareittain. Se oli mahdollista kun suomalaiset oli laitettu sarjojen alkuun lähtemään. Paluumatka Tukholmaan sujui ilman kummempia taukoja, ainoastaan lakisääteinen tauko pidettiin. Ehdimme satamaan ajoissa, mutta ei meille paljoo ylimäärästä aikaa jäänyt vaan reippaasti siirryimme terminaaliin ja siitä porukalla laivaan. Laivamatka sujui rattosasti ja rauhallisesti, aamulla tosin oli väsynyttä porukkaa bussissa.

Teimme jälleen yhden onnistuneen kisamatkan Ruotsiin. Kaikilla oli hauskaa ja yleinen tunnelma reissussa oli hyvä, tästä on hyvä suunnata tuleviin tapahtumiin.