Pyöräsuunnistus lajina
Pyöräsuunnistuksessa edetään pyörällä rastilta toiselle karttaan merkittyjä teitä tai polkuja pitkin. Suomessa poikkeaminen poluilta on yleensä sallittua. Se huomioidaan ratojen laadinnassa siten, että luonnon kulumisen haitat vältetään.
Käytössä on erityinen pyöräsuunnistuskartta, jossa polkujen ajokelpoisuutta on kuvattu uraluokituksella. Kartta kiinnitetään ohjaustangossa olevaan karttatelineeseen, jota pyöräsuunnistaja kääntää kartalla edettävän rastivälin suuntaiseksi. Pyöräsuunnistajilla on kilpailuissa kypäräpakko.
Rastit sijoitetaan urille eli teiden tai polkujen varteen. Pyöräsuunnistukseen on vakiintunut kosketusvapaa leimaustekniikka rasteilla, mikä mahdollistaa vauhdikkaan rastityöskentelyn ja sopii erinomaisesti lajin luonteeseen.
Pyöräsuunnistuksessa tehtävänä on reitinvalintojen tekeminen uraverkostossa ja siihen liittyen myös maaston muotojen ja korkeuserojen arviointi. Kilpailijan keskinopeus on n. 20 km/h, ja huippunopeudet hyväkulkuisilla urilla ja alamäissä jopa 40-60 km/h. Vastaavasti pienillä sekä teknisesti vaikeammilla poluilla nopeus voi hidastua merkittävästi, jolloin pidemmältäkin kiertävät isompien urien reitinvalinnat ovat mahdollisia. Joskus huono kulkukelpoisuus pakottaa suunnistajan taluttamaan pyöräänsä.
Pyöräsuunnistajan on oltava nopea päätöksen tekijä, sekä taitava ja vahva pyörän kanssa. Lisäksi kovassa vauhdissa tarvitaan myös uskallusta sekä hyvää ajotekniikkaa.
Pyöräsuunnistuksen kilpailumuodot ovat sprintti, keskimatka, pitkä matka, yhteislähtö ja viesti. Kilpailumatkat ovat pisimmillään useita kymmeniä kilometrejä.
Pyöräsuunnistuksen ensimmäiset MM-kisat järjestettiin Ranskassa 2002. Suomi on pyöräsuunnistuksen maajoukkuetasolla yksi huippumaista. Vuonna 2022 Suomen joukkue saavutti pyöräsuunnistuksen MM-kilpailuissa seitsemän aikuisten ja 12 nuorten mitalia. Suomenmestaruuskilpailuissa osanottajamäärä on viime vuosina ollut noin 300 polkijan luokkaa.
Lähteet: pyora.suunnistus.fi ja suunnistusliitto.fi
Polkuverkoston tiheys vaihtelee – välillä selkeää baanaa ja välillä videossa näkyvää tiheämpää. Tarkkaa rastinottoa:
Poluilla on muitakin menijöitä. Ohjeistuksen mukaisesti hitaampi väistää, kun kuulee pyynnön takaansa. Vastakkain ajaessa oikeanpuoleinen liikenne.
Kun reitti on selvä, on vauhtikin kova.
Videot: Jarkko Mykkänen